Vitryssland (Belarus) befäster sin roll som diktatur

Val Belarus 2015

Igår övervakade jag det s k presidentvalet i Vitryssland (Belarus). Nya Wermlands-Tidningen och Värmlands Folkblad rapporterar om detta idag.

Landet har inte hållit några demokratiska val sedan den nuvarande diktatorn Aleksandr Lukasjenko kom till makten 1994. För egen del var det fjärde gången som jag var på plats som valövervakare för OSSE i landet. Jag var där även i parlamentsvalen 2008 och 2012, samt i presidentvalet 2010 och även nu i helgens presidentval.

Tyvärr har vi inte kunnat se några demokratiska förbättringar och diktatorn kopplar ett allt starkare grepp om landet. Bekymmersamt, tragiskt och illa för alla de människor som blir offer för regimens förtryck.

Det är viktigt att vi från Sverige, EU och övriga västvärlden fortsätter att sätta press på även denna regim med målet att de ska slå in på mer demokratiska vägar.

Jag har själv varit i landet vid många tillfällen det senaste decenniet. Årets val övervakade jag tillsammans med min riksdagskollega Åsa Coenraads som också var med vid min första resa till landet i februari 2006 när vi greps av den vitryska säkerhetstjänsten KGB. Vi hade tur, vi släpptes efter bara några timmar. Tyvärr är det inte fallet för många av våra vänner i Vitryssland som tvingats sitta i fängelse i allt från timmar och dagar till många år.

 

 

 

Leave a Reply

